top of page

Bibliotheek

Niet alleen tijdens onze georganiseerde nascholingen of bij een specifieke begeleidingsvraag brengen we bronmateriaal in. Je kan ten allen tijde enkele kanalen raadplegen om gericht naar bronnen te zoeken.

Gloeilamp

MICROSOFT TEAMS

Wil je weten hoe je rekenverhalen met kleuters kan aanpakken? Ben je bezig met het project 'dierentuin' en zoek je tips van collega's in het veld? Wil je graag een nieuw portfoliosysteem ontwikkelen en hiervoor samenwerken? Dit alles kan op Microsoft Teams! Via dit afgesloten platform brengen we FOPEM-mensen samen om vragen te stellen, samen te werken, materiaal te delen. Bovendien krijg je er toegang tot onze gigantische inspiratiebibliotheek boordevol materiaal.

Klik op de foto voor meer info.

Tentoonstelling

DE COLLECTIE

Elk jaar ontwikkelt de pedagogische begeleidingsdienst in samenwerking met scholen ondersteunend pedagogisch-didactisch materiaal. Dit noemen we De Collectie, we presenteren die jaarlijks bij het einde van het schooljaar.

Klik op de foto voor meer info.

Gebruikte Book Shop

FYSIEKE BIBLIOTHEEK

FOPEM heeft een fysieke bibliotheek ter beschikking met boeken en didactisch materiaal. Op deze website vind je een lijst met het overzicht.

Je kan een boek reserveren door een mailtje te sturen naar pbd@fopem.be

Klik op de foto voor meer info.

krant

FOPEM-NIEUWSBRIEF

We spreken gericht onze doelgroepen aan met enkele nieuwsbrieven. 

Je kan je inschrijven voor de nieuwsbrief voor coördinatoren, de nieuwsbrief voor begeleiders en de cahiernieuwsbrief.

Je kan alle nieuwsbrieven herlezen in het archief.

Klik op de foto voor meer info.

Stapel kranten

VERSLAG VAN EEN NASCHOLING

Volgde je een nascholing bij FOPEM? Dan vind je enkele dagen later het verslag en het gebruikte materiaal op Microsoft Teams.

Klik op de foto voor meer info.

Fysieke bibliotheek
FOPEM-nieuwsbrieven
Ring of Lightbulbs

EXTERNE NIEUWSBRIEVEN

Er circuleren heel wat interessante nieuwsbrieven. Enkele aanraders:

Klasse voor leraren: nieuwsbrief vanuit het departement onderwijs die zich richt op het onderwijspersoneel in Vlaanderen. > schrijf je in

Klasse voor schoolleiders: nieuwsbrief vanuit het departement onderwijs die zich specifiek richt op schoolleiders uit Vlaamse scholen. > schrijf je in

Wij Leren: een Nederlandse website met brede pedagogische artikels maar ook met bruikbare en snel inzetbare didactische tips. > schrijf je in

De Correspondent: samen met onze scholen willen we bouwen aan een sociaal-rechtvaardige samenleving. De Correspondent is een Nederlands platform voor advertentievrije en constructieve journalistiek. > schrijf je in 

Het Wijs Huis: op zoek naar specifiek advies, begeleiding en vormingen over meer-/hoogbegaafdheid? Coach Hilde Mahieu ondersteunt je graag via haar nieuwsbrief zodat elk kind optimaal kan groeien en bloeien! > schrijf je in

Foyer Brussel: Foyer is het expertisecentrum op vlak van meertaligheid. In hun nieuwsbrief houden ze je op de hoogte van lopende projecten en recente studies rond meertalig opvoeden en opgroeien. > stuur een mailtje naar hilde.desmedt@foyer.be om de nieuwsbrief te ontvangen

Kennisnet & Kenniscentrum Digisprong: het Nederlandse Kennisnet en recent opgerichte Vlaamse Kenniscentrum Digisprong begeleiden scholen met heel wat expertise, instrumenten, onderzoeksresultaten en tips rond digisprong en digitale vaardigheden in de klas en op school. > schrijf je in Kennisnet & schrijf je in Kenniscentrum Digisprong

Kleu(te)rRijk is een praktijkwetenschappelijk onderzoek vanuit de AP Hogeschool. Opzet is om leerkrachten te ondersteunen bij het inzetten op positieve etnisch-raciale attitudes bij kleuters. Er is een grote link met onze cultuurbeschouwing. > schrijf je in

Posta Silenziosa: het ABC-huis in Brussel (Art Basics for Children) is een 'creatief laboratorium' dat kinderen wil uitdagen in kunst en cultuur. We werken graag samen met deze organisatie, onder andere voor de vorming cultuurbeschouwing. Maandelijks sturen ze een inspirerend beeld, quote, verhaal,... uit hun collectie via Posta Silenziosa. > schrijf je in

bottom of page