We ontvangen en onthalen nieuwe coördinatoren graag met dit traject op maat. In een veilige omgeving wissel je uit, krijg je tips, leer je enkele standaardkaders en -afspraken binnen FOPEM en SOM kennen.
Wat leer ik tijdens deze nascholing?
Je leert de werking, stijl en afspraken van koepel FOPEM en scholengemeenschap SOM kennen.
Je krijgt gerichte info, tips, sjablonen, voorbeelden,... die een mogelijk antwoord bieden op de specifieke uitdagingen van een beginnende schoolleider.
Je wisselt uit met andere startende coördinatoren en creëert zo een sterker netwerk om beroep op te doen.
Je leert enkele specifieke kaders kennen die eigen zijn aan FOPEM-scholen: samen school maken, ouderbetrokkenheid en -participatie, doelgericht ervaringsleren, zorg in een FOPEM-scholen, participatief besturen, ...
Hoe verloopt deze nascholing?
Het traject 'Kickstart@FOPEM' is een aanvulling op het reguliere aanbod voor coördinatoren:
SESSIE 1: We maken ruim tijd om elkaar te leren kennen en te reflecteren over de eerste weken als coördinator. Daarna nemen we de SOM-functiebeschrijving van een coördinator ter hand. Wat komt allemaal op jouw plank? Wat zie je zitten, wat maakt je onzeker? Welke tips kunnen we elkaar al geven? Wie kan er jou helpen of ondersteunen, in of buiten de school? We koppelen aan de verschillende beleidsdomeinen uit de functiebeschrijving ook meteen enkele ondersteunede tools, documenten, sjablonen.
SESSIE 2: We zoomen in op twee unieke thema's binnen onze organisatie: het 'doelgericht ervaringsleren' en 'samen school maken via een participatief bestuur'. Op die manier krijgen de letters 'P' en 'M' van FOPEM meer inhoud en vulling. Hoe zie je dit op school? Welke rol kan jij daarin innemen? Welke sterke praktijken wil je delen?
SESSIE 3: Je eerste jaar is bijna om. We blikken samen even terug en zien hoe je groeide. Daarna blikken we vooruit en nemen we twee boeiende thema's vast: situationeel leiderschap en interne kwaliteitszorg.
Praktische informatie
De sessies worden verzorgd door kernmedewerkers Jürgen Loones (jurgen.loones@fopem.be) en Julie Van Rijckeghem (julie.vanrijckeghem@fopem.be)
We verwachten elke startende coördinator op deze sessies.
Het gedetailleerde programma wordt steeds een week voor de sessie gedeeld op MS Teams. Wil je graag nog vlotter met dit platform werken? Meer info op deze pagina.
DATUM | UUR | LOCATIE | THEMA |
Woensdag 16 oktober | 9u30 - 12u00 | Digitaal, via MS Teams | Functiebeschrijving coördinator |
Woensdag 15 januari | 9u30 - 12u00 | Digitaal, via MS Teams | Doelgericht ervaringsleren + samen school maken |
Woensdag 2 april | 9u30 - 12u00 | Digitaal, via MS Teams | Situationeel leiderschap + interne kwaliteitszorg |
Comments